عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول


نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول

نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول

 

 

مجتبی جمالی فرماندار علی آبادکتول با همراهی جمعی از مسئولین شهرستان ،بمناسبت دوم خرداد، روزجهانی تنوع زیستی، از موزه تاریخ طبیعی شهرستان واقع در پارک جنگلی  کبودوال بازدید بعمل آورد.

 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری علی آباد کتول ، موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی‌ آباد کتول ، عصارهای از طبیعت وحشی منطقه، نمونه‌هایی از تاکسیدرمی حیوانات و نمونه‌هایی از گیاهان و جانوران مناطق مختلف استان را در معرض نمایش گذاشته است. 


 

 موزه‌ی «تاریخ طبیعی» شهرستان کبودوال در استان گلستان، در جنگل «کبودوال» و ۴ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در کنار جنگل هارون قرار دارد، هرچند موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول را سال ۸۲ ساخته‌اند ولی یکی از با سابقه‌های این جنگل محسوب می‌شود، اما هر چشمی آن را نمی‌بیند…

این موزه شامل دو غرفه هرباریوم (که نمونه‌های گیاهی منطقه را معرفی می‌کند) دو غرفه پرندگان ، یک غرفه پستاندارن ، دوغرفه حشرات ، یک غرفه صدف‌ها ، یک غرفه کانی‌ها و فسیل‌ها و یک غرفه خزندگان است . این موزه از نظر دارا بودن آثار، تنوع خوبی دارد و حتی چند بنای قدیمی اطرافش هم می‌توانند برای بازدیدکنندگان جذاب باشند‌، اما چون معرفی درستی در سطح استان برای آن‌ها نشده توجه چندانی به آن نمی‌شود.

در موزه تاریخ طبیعی ۶ دیورامای معروف استان از قبیل انواع زیستگاه های آبی،خشکی،تالابی ، کوهستانی و استپی نمایش داده شده است . این موزه شامل دو غرفه هرباریوم (که نمونه های گیاهی منطقه را معرفی می کند) دو غرفه پرندگان ، یک غرفه پستاندارن ، دوغرفه حشرات ، یک غرفه صدف ها ، یک غرفه کانی ها و فسیل ها و یک غرفه خزندگان است .

از وظایف اصلی موزه تاریخ طبیعی علی‌آبادکتول متمرکز ساختن و بهره‌گیری صحیح از منابع و میراث طبیعی استان است. این موزه از جمله مکان‌های فرهنگی، علمی و نمایشگاهی با وسعتی بالغ بر ۱۲۰ متر مربع است.


در این موزه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده آبزی، کنار آبزی و خشکزی ازقبیل پرندگان شکاری، مرغابی‌سانان و کنار آبزی و... همچنین بیش از پنج گونه از پستانداران شاخص منطقه از قبیل پلنگ، گورکن، شوکا و... در قالب یک پرده نقاشی شده شاخص از سراسر استان به نمایش گذاشته شده است.
در موزه تاریخ طبیعی علی‌آبادکتول بیش از ۱۵ گونه از انواع خزندگان مانند آگامی قفقازی و چند گونه مار شامل افعی شاخدار، افعی دماوندی، کفچه مارندی و... در قالب یک غرفه در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
در این موزه انواع مختلفی از حشرات ازقبیل قاب‌بالان و پروانه‌ها در قالب یک غرفه معرفی شده‌اند. همچنین در یک غرفه موزه مورد نظر گونه‌های مختلف صدف‌های دریای خزر، صدف‌های دو کفه خلیج فارس و صدف‌هایی از دریاهای بزرگ دنیا نگهداری می‌شود.
گونه‌های تاکسیدرمی شده موزه تاریخ طبیعی علی‌آبادکتول عموما از متخلفین شکار و صید درسراسر استان کشف و ضبط شده است و یا لاشه‌های تلف شده آنان در طبیعت جمع‌آوری و در زیستگاه شبیه‌سازی شده خود به‌صورت پرده‌ای نقاشی شده قابل مشاهده‌اند.


نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول

 

نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول

 

نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول

 

نمایش عظمت خالق زیباییها در موزه تاریخ طبیعی شهرستان علی آباد کتول

 



بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 195
بازدید ماه:1440
بازدید سال:7145
بازدید کل:1928696