عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد


همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

به گزارش روابط عمومی فرمانداری علی آباد کتول، به همت ستادمردمی بازگشت سرچشمه های زرین گل”همایشمشکلات چشمه های زرین گل( دوقدم مانده تا فاجعه) با حضوراحمد تجری مفرد فرماندارعلی آباد کتول،دکتر قره خانی نماینده مردم علی آبادکتول و بخش کمالان در مجلس شورای اسلامی،مهندس مهاجر مسول مدیریت دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی،دکتر ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر ورامیان و بخش فندرسک در مجلس،دکتر مهاجر مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان و برخی از مسولین ادارات و نهادهای دولتی،روحانیت شیعه و سنی و اقشار مختلف مردم در مسجدامام حسین(ع)محله خارکلاته علی آبادکتول برگزار شد.

اسدالله قره خانی آلوستانی نماینده مردم علی آبادکتول وبخش کمالان در مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از هر چیز بنده از ستاد مردمی بازگشت سرچشمه های زرین گل که با تعصب و با احساس مسولیت این جلسه را تشکیل و در راه عدم انتقال این آب مقاومت جانانه ای کردند تشکر فراوان دارم.

وی اظهارداشت:دو خبر امیدوار کننده برای مردم استان داریم اولین خبر اینکه خوشبختانه فعالیت حفاری نفت در منطقه بیستم که بعنوان رژیم حقوقی دریای خزر می باشد در این چند روز اخیر در ۱۲۰ کیلومتری دریا و در عمق ۳۰۰ متری فعالیت اکتشافی خود را که در محدوده گلستان است شروع کرده است و گمانه زنی ها نشان دهنده این است که در این منطقه انشالله به نفت و گاز خواهیم رسید و خبر دیگر این است که روز سه شنبه جلسه کمیسون اقتصادی مجلس در راستای تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون با بررسی های انجام شده و شرح وظایف وتقسیم کار با جمع بندی های نهایی بر این شد که این هفت استان دارای منطقه آزاد تجاری در این کمیسیون با هجمه های بسیار رای آورد و بارایزنی های بسیار با رییس این کمیسیون دکتر پور ابراهیمی و سخنگو کمیسون اقتصادی آقای دلخوش خوشبختانه کلیات این لایحه در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسید و با تلاش بسیار بتوانیم در صحن مجلس کلیات نهایی منطقه آزاد تجاری اینچه برون را به تصویب نهایی برسانیم.

قره خانی افزود:اما این جلسه موضوع آن عدم انتقال آب به استانی دیگر است که به ظالمانه و به ناحق از استان ما به استانی دیگر انتقال دادند می باشد دراین راه بنده از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

وی خاطرنشان کرد:در زمانهایی که بنده در آن دوره نماینده بودم هجمه هایی صورت می گرفت اما مقاومت هایی انجام می دادیم در نهایت موفق به اینکار نشده بودند تا اینکه در این چند سال اخیر به ویژه در سال گذشته انتقال آب به شاهرود شدت فراوانی گرفت.

نماینده مردم علی آبادکتول وبخش کمالان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با مقاومت تیم ستاد بازگشت سرچشمه های زرین گل در علی آبادکتول تا جایی پیش رفتند که مسولین استان سمنان در سال گذشته در شهرستان علی آبادکتول تشکیل جلسه دادند و از ۵ میلیون مترکعب به ۲٫۵ میلیون متر مکعب آب اکتفا کردند، اما با همکاری دادستانی محترم استان که با حضور خود در منطقه مانع این تحرکات شدند.

وی تاکید کرد:ما نمیتوانیم ساکت بشینیم به این که ببینیم به حق مردم شهرستان ما دست اندازی و دست درازی می شود.

سخنگوی کمیسیون مجلس اظهارداشت:در زمانی که همه دم از قانون ، عدالت ،حق و حقوق می زنیم معنا ندارد که این هجمه های ناجوانمردانه به مردم ما وارد شود،بنده در ایام انتخابات که حضور یافتم به مردم این شهرستان گفتم که اگر توفیق خدمت به مردم حاصل این بنده شود حتی یک لیتر هم اجازه انتقال آب را نخواهم داد.

قره خانی گفت:چرا که این نام به اسم دهنه زرین گل نیست بلکه این در طول سال به شکل مویرگی تمام منطقه و حتی منطقه ترکمن صحرا و سفره های زیر زمینی را تخریب می کند،پس این موضوع فقط بحث کشاورزی نیست این یک رگ حیاتی برای شهرستان علی آبادکتول می باشد.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان افزود:یکی از اولویت های بنده در روزهای ورود به مجلس این موضوع بوده است ،در جلساتی که با حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان و شورای اداری و برنامه ریزی استان با حضور استاندار گلستان داشتیم با با صراحت بیان کردم مردم به ما اعتماد کردند ما حافظ مرزهای اقتصادی ،عزت و حیثیت مردم و حافظ سفره مردم هستیم و اجازه نداریم جایی عقب نشینی کنیم.

وی گفت:زمانی که مسول یا مسولینی در استان این سند ذلت بار با ۵ میلیون متر مکعب آب را امضا کرد حق این مردم را بخشیدند گذشت ،کسی اجازه ندارد به حقوق مردم این منطقه دست اندازی کند و الان هم اجازه سکوت نداریم باید فریاد باشیم باید سراسر همت و کوشش باشیم تا دیگر این اتفاقات در شهرستان یا استان را نبینیم.

وی خاطرنشان کرد:بخاطر میز و بخاطر مسولیتی که عهده دار هستیم اجازه ندهیم که به مردم ظلمی وارد شود.

مسولین باید حافظ خط راس جغرافیایی استان باشند و اجازه ندهند که به این حق و حقوق استان تخطی شود.

نماینده مردم علی آبادکتول وبخش کمالان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همیشه در حال رایزنی برای برطرف شدن این موضوع بودیم افزود:ماساکت نبودیم و به اتفاق استاندار گلستان جلسه ای در خدمت وزیر نیرو بودیم و به جد مطرح کردیم که زمانی سرانه آب شهرستان شاهرود ۱۴۰۰متر مکعب بوده سرانه آب استان گلستان ۱۲۰۰ متر مکعب است چگونه وزارت نیرو این اجازه را بخود می دهد که این انتقال آب به راحتی صورت بگیرد که در آن جلسه عنوان شد که این انتقال منتفی گردد.

قره خانی بیان کرد:چرا برخی ها به اسم چشمه های قطری شاهرود از چشمه های زرین گل این انتقال را انجام دهند آیا مسولین در آن زمان خواب بودند.؟این یک خلاف محض بوده ، و متاسفانه در این منظقه۱۲۴ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و مسولین مادر قبال این موضوع سوکت کردند.

وی تصریح کرد:این دوره از نمایندگان استان بسیار دوره خوب و بنظر بنده همراه وهمدلی است زیرا همانند حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده لی فقیه در استان دغدغه اصلی همه مان پیشرفت استان وتوسعه همسان در مناطق مختلف استان است نماینگان این دوره همگی چه شیعه و چه اهل سنت حامی دولت هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:در بحث انتقال آب از سرچشمه های زرین گل به شاهرود خواست مردم شاهرود نبوده است و متاسفانه مسولین شهرستان علی آبادکتول سال های گذشته در آن زمان خود را خواب زدند تا خوش خدمتی به مسولین شهرستان شاهرود داشته باشند.

وی اظهارداشت:پیشنهاد می کنیم که مسولین شهرستان شاهرود برای تامین سطح آب خود به حفر چاه بیشتر تمایل داشته باشند تا انتقال سرچشمه های زرین گل.

قره خانی افزود:چرا مردم دو شهرستان را به هم مریزید؟ چرا مردم یاد می دهید تا خلاف قانون و مقررات عمل کنند؟باید مسولین بدانند که این موضوع تنش اجتماعی ایجاد می کند و آرامش مردم را بهم می زند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی تاکیدکرد:بدلیل کار نادرستی که برخی مسولین انجام دادند، فرصتی که ما باید در جهت برطرف کردن گرفتاری های مردم و ایجاد اشتغال برای جوانان بگذاریم را صرف این موضوعات کردیم،این به هیچ عنوان پذیرفته شده نخواهد بود.

وی بیان کرد:بی تدبیری های امور آب وزارت نیرو تنش های بسیاری را ایجاد کرد و مسولین باید مانع ایجاد تنش های اجتماعی در استان ها شوند.

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان گفت : در جلسات نهایی در کمیسیون انرژی موضوع انتقال آب سرچشمه‌های زرین گل به استان سمنان عنوان شد و با شکایت اداره کل محیط‌ زیست استان گلستان، دستگاه قضا ،دادستان و پیگیری‌های مسئولان وستاد مردمی بازگشت سرچشمه های زرین گل درنهایت موضوع انتقال آب سرچشمه‌های زرینگل به سمنان برای همیشه متوقف شد و دیگر هیچ آبی از این چشمه ها منتقل نخواهدشد.

وی در پایان تصریح کرد:توسعه ، اشتغال و افزایش سرانه درآمد مردم در استان گلستان کار خیلی سختی نیست برای استانی مثل گلستان که زیرساخت ها کاملا محیا است و انشالله با تصویب نهایی منطقه آزاد اینچه برون در صحن مجلس یکی پس از دیگری فعالیت ها و برنامه هایی که داشتیم را پیش خواهیم برد.

 

دکتر مختار مهاجر مدیرکل سازمان جهادکشاورزی استان گلستان اظهارداشت:ما بیش از ۱۸۰تا ۲۰۰ هکتار از جنگلهای در استان گلستان بیش از ۴۵۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که از این مقدار بیش از ۱۸۰تا ۲۰۰ هکتار در منطقه علی آبادکتول وجوددارد و از این ۲۰۰ هکتار حدود ۱۲۰ هکتار در حوزه زرین گل وجود دارد و بقایای ژنتیکی و محیطی آن تحت تاثیر بسیاری برای شهرستان قائل می شود و اگر چه ما بی تفاوت از کنار آن گذر کنیم و از منظر علمی و اجتماعی به آن نگاه نکنیم، اکو سیستم سه منطقه را چه در خراسان ،سمنان ودرچه در گلستان و مازندران را تحت تاثیر قرار خواهیم داد.

وی افزود:بحث تغییر اکوسیستم مختص به شهرستان علی آبادکتول نیست بلکه یک زنجیره بهم پیوسته ای هست که ما آنها باید با هم ببینیم .

مهاجر تاکید کرد:حوزه آبریز ما مساحت ۷۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی بخش کتول و فندرسک را تحت شعاع قرار می دهد،و با حفر ۲۰۰ چاه عمیق و نیم عمیق که امروز سطح آب این منطقه از ۸ متر تا ۲۵ متر در کناررودخانه زرین گل پایین آورد .

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد:سال گذشته بیش از ۶۰۰ حلقه چاه در شهرستان علی آبادکتول و بخش فندرسک کف شکن شد یعنی اینکه ما در آینده این آب را نداشته باشیم حداقل به ۷۰ یا ۸۰ متر از سطح دریا پایین خواهیم رفت که خود فاجعه محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد:۸۰ردرصد چاههای آب که در سطحی و نیمه عمیق هستند با انتقال این آب به شاهرود از دست خواهیم داد.

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان داشت:در ابتدای برعهده گرفتن اینجانب درسازمان جهادکشاورزی استان در سال ۹۲ کل تولید ۲۷۰ میلیمتر بارندگی حدود ۳۰۰هزار تن گندم بود در سال۹۲ با ۲۹۰ میلیمتر بارندگی۴۵۰ هزار تن گندم در سال۹۴ به ۷۰۰هزار تن و در سال۹۴ به ۹۵۰هزار تن گندم و سال گذشته با ۶۰۰ میلیمتر بارندگی به ۱۵۰۰ هزارتن گندم درامسالدست یافتیم و این درحالیست که استان ما زمین های آن نیمه شور است و ای سی آب بالای ۵هزار را دارد و این آب را اگر نداشته باشیم کشاورزی خود را ازدست خواهیم داد.

وی گفت:آب زرین گل ای سی آن تقریبا ۳۵۰۰ را داراست و اگر این ای سی و اندازه شوری آن به ۵هزار برسد دیگر از این آب برای کشاورزی نمی توانیم استفاده کنیم.

مهاجر افزود:میزان دبی خروجی این چشمه از میزان ۷۰ متر مکعب در رودخانه زرین گل به ۱۷ مترمکعب و ای سی آن به ۳۵۰۰ رسیده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان بیان کرد:تقریبا بصورت مستقیم ۱۱هزار هکتار آبخور این چشمه را دارا هسیتم که ۵ هزار هکتار آن در شهرستان علی آبادکتول و ۶ هزار هکتار آن در حوزه رامیان و فندرسک می باشد.

وی تاکید کرد:ترمیم ۷۰ هزار هکتار سفره های زیر زمینی بستگی به این چشمه و آب این رودخانه دارد چون اگر نفوذپذیری آب را نداشته باشیم قطعا با مشکل روبرو خواهیم بود.

دکتر مهاجر گفت:ضرورت دارد که مرزهای و منابع طبیعی خود را اصلاح و پس بگیریم و دلیلی ندارد زرین گل، پونه آرام و سیاه رودبار جزیی از منابع طبیعی سمنان باشد.

وی تصریح کرد:مرزسیاسی بین استان سمنان و گلستان وجود درختچه ها در نقطه مرزی این دو استان است ،بافت منطقه سمنان بافت مرتعی می باشد و هرچه درخت وجود داشته باشد در استان گلستان است و ما این اکوسیستم را نیاز داریم و دلیلی بر انتقال آب بین حوزه ای وجود ندارد و از نظر یونسکو انتقال آب بین حوزه ای ممنوع است و مسائل بین المللی اجازه نمی دهد که ما آب بین حوزه ای را انتقال دهیم.

برای حفظ اقلیم باید حوزه ها یابخیز را حفظ کنیم چون حوزه آبخیز می تواند تغییر اقلیم را بگیرد.

تغییر اقلیم دردناک ترین موضوع در یک محیط اجتماعی است و اثرات آن را در شمال استان به وضوح میبینیم نمونه آن ریز گرد در استان مشاهده شده است .

بحث آب در حوزه آزبخیز زرین گل و حوزه اترک بحث قومیتی و طایفه ای نیست بحث اجتماعی است.

امروزبحث آب استان گلستان یک بحث ملی است و ما از این حق ملی دفاع می کنیم نه حق قومیتی .

این انتقال آب یک خلاف محض است و این کار غیر قانونی است چون نه موافقنامه و مطالعات زیست محیطی دارد و تصویب این بودجه از کجا آمده نمی دانیم و باید این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری شود.

همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

 

همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

 

همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

 

همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

 

همایش مشکلات چشمه های زرین گل در علی آبادکتول برگزارشد

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .

نظرات این مطلب :

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 288
بازدید ماه:4906
بازدید سال:10611
بازدید کل:1932162